SMS klubi in zakonske omejitve
SMS klubi so oblika neposrednega trženja, kjer oglaševalec svoje storitve trži neposredno potencialnim strankam, in sicer s pošiljanjem SMS sporočil.
SMS sporočila, ki jih stranke prejmejo na mobilni telefon, so plačljiva. Plačajo jih stranke, česar pa se marsikatera ne zaveda. Oglaševalci stran podatke o plačljivosti sporočil pogosto zapišejo zgolj v „drobni tisk“ ali v splošne pogoje, objavljene na drugem mestu (npr. spletni strani).
Velikokrat pa se stranke ne zavedajo niti dejstva, da so včlanjene v
SMS klub. Razlog? Član kluba lahko npr. postanete s prijavo na nagradno igro preko spleta ali mobilnega telefona, z izpolnitvijo kakega spletnega obrazca ali kupona v časopisu, z naročanjem na različne (plačljive ali brezplačne) storitve (npr. igre, aplikacije, melodije, ozadja),
s pošiljanjem SMS/MMS sporočila ipd.. Oglaševalec vam na posredovano telefonsko številko pošlje potrditveno SMS sporočilo, ki vključuje izjavo, da se strinjate s pogoji poslovanja oziroma včlanitve v SMS klub. Če na tak SMS odgovorite pritrdilno, postanete član SMS kluba. To pomeni,
da z oglaševalcem sklenete pogodbo, na podlagi katere vam je upravičen pošiljati plačljiva SMS sporočila na vaš mobilni telefon
Glede SMS klubov veljajo določena pravila. Stranke morajo biti pred sklenitvijo pogodbe o dobavi blaga ali storitev, kamor spada tudi včlanitev v SMS klub, seznanjene
s celotno vsebino pogodbe in splošnih pogojev, na katere se pogodba sklicuje. Če so splošni pogoji objavljeni na drugem mestu, npr. na spletni strani, mora biti stranka o tem (in o dostopu do mesta objave) seznanjena; v tem primeru se šteje, da je imela stranka možnost seznaniti se s temi pogoji. V primeru, da stranka s splošnimi pogoji ni seznanjena oz. ni imela možnosti seznanitve, je taki pogoji ne zavezujejo. V primeru, da so splošni pogoji ali „drobni tisk“ določeni nejasno ali nerazumljivo, se nejasne določbe razlagajo v korist šibkejše stranke, tj. naslovnika SMS sporočil; če pa so do šibkejše stranke nepošteni (tj. nasprotujejo vestnosti in poštenju, v škodo šibkejše stranke povzročijo znatno neravnotežje v pogodbenih pravicah in obveznostih pogodbenih strank itd.; 24. člen Zakona o varstvu potrošnikov – ZVPot in 121. člen
Obligacijskega zakonika - OZ), so takšni pogoji nični.
Poleg tega gre v primeru včlanitve v SMS klub za pogodbo, sklenjeno na daljavo, za katero veljajo stroga pravila potrošniškega prava. Oglaševalec mora stranki, ki je potrošnik (tj. fizična oseba, ki pridobiva ali uporablja storitve za namene izven njegove poklicne ali pridobitne dejavnosti), pred sklenitvijo pogodbe zagotoviti (na primernem trajnem nosilcu podatkov, ki omogoča njihovo shranjevanje) svoje podatke (firma in sedež podjetja), podatke o storitvi (o bistvenih lastnostih storitve in najkrajšem trajanju pogodbe) in njeni ceni (vključno z vsemi davki in drugimi dajatvami), podrobnejšo ureditev plačila ter načina in roka izpolnitve ter informacijo o načinu odstopa od pogodbe (v skladu s 43.č členom
ZVPot), stranko pa mora seznaniti tudi s tehničnimi postopki za sklenitev pogodbe, s podatkom, ali bo shranil besedilo pogodbe in ali bo dostopno stranki, s tehničnimi sredstvi za prepoznavanje in popravo napak pred naročilom storitev SMS kluba ter z ostalimi jeziki, v katerih je mogoče skleniti pogodbo (43.b člen
ZVPot).
Ponavadi gre v primeru naročila na storitve SMS kluba tudi za storitve informacijske družbe, tj. je storitve, ki se po navadi zagotavljajo za plačilo, na daljavo, z elektronskimi sredstvi in na posamezno zahtevo stranke kot prejemnika storitev. Zaradi tega mora oglaševalec izpolniti še dodatne zahteve glede elektronskega poslovanja na trgu, in sicer mora stranki zagotoviti neposreden in stalen dostop do svojega veljavnega elektronskega naslova (za hitro in učinkovito komuniciranje), matične in davčne številke ter drugih podatkov (5. člen
Zakona o elektronskem poslovanju na trgu – ZEPT). Ker oglaševalec strankam, ki so člani njegovega SMS kluba, pošilja (plačljiva) komercialna sporočila, mora biti komercialno sporočilo kot tako jasno razpoznavno, oseba, v imenu katere je komercialno sporočilo poslano, mora biti nedvoumno označena, pogoji za sprejem posebnih ponudb, ki so povezane s popusti, premijami in darili, ter pogoji za sodelovanje v nagradnih tekmovanjih in igrah na srečo morajo biti jasno in nedvoumno navedeni ipd. (
6. člen ZEPT).
V realnosti je tako, da stranke „
drobnega tiska“ oziroma pogojev poslovanja, v katerih so določila o včlanitvi v SMS klub in o plačljivosti storitev kluba, ponavadi sploh ne preberejo, pogosto pa so ti pogoji skriti, nejasni ali celo nepošteni. Zato pazite, komu in v kakšen namen posredujete podatke o vaših telefonskih številkah. Najbolj občutljiva skupina so otroci in mladostniki, ki se pri naročanju na različne zabavne vsebine (melodije, slike in ozadja za mobilne telefone, igre ipd.) ne zavedajo pasti SMS klubov.
Avtor: Svetovalci pravne pisarne JK Group
Objavljeno: 5. novembra 2012
Oznake: