Pravna regulacija velikih digitalnih platform
V zadnjih dveh desetletjih so digitalne platforme postale sestavni del našega življenja. Težko si je
predstavljati, da bi karkoli na spletu počeli brez Amazona, Googla ali Facebooka. Prevladujoči položaj
dosežen s strani nekaterih platform daje takim družbam pomembno prednost pred konkurenti, hkrati
pa lahko imajo tudi pretiran vpliv na demokratične procese v družbi, temeljne pravice in
gospodarstvo. Pogosto takšna podjetja določajo prihodnje inovacije in izbiro potrošnikov ter delujejo
kot tako imenovani stražarji (gatekeepers) med podjetji in uporabniki interneta.
Da bi naslovili ta neravnovesja, EU posodablja obstoječa pravila, ki urejajo digitalne storitve, z uvedbo
zakona o digitalnih trgih (DMA) in zakona o digitalnih storitvah (DSA), ki bosta ustvarila enoten nabor
pravil, ki se bodo uporabljala v celotni EU.
Namen DMA je zagotoviti enakopravno in konkurenčno okolje za vse digitalna podjetja, ne glede na
njihovo velikost. Regulativa bo določila jasna pravila za velike platforme, ki bodo preprečila, da bi
podjetja potrošnikom nalagala nelojalne pogoje poslovanja. Takšne prakse so npr. dajanje prednosti
storitvam in izdelkom, ki jih ponuja gatekeeper sam, pred podobnimi storitvami ali izdelki tretjih oseb
na platformi tega gatekeeperja, ali pa npr. ne dajanje uporabnikom možnosti odstranitve že
nameščene programske opreme ali aplikacij.
Zakon o digitalnih trgih bo določil tudi kriterije za identifikacijo velikih spletnih platform kot
gatekeeprjev in bo Evropski komisiji omogočil izvajanje preiskav trga, kar bo omogočilo
sankcioniranje neprimernega ravnanja.
Zakon o digitalnih storitvah (DSA) bo uporabnikom omogočil več nadzora nad tem, kaj vidijo na
spletu. Uporabniki naj bi imeli boljše informacije o tem, zakaj jim je priporočena določena vsebina, in
bodo lahko izbrali možnost uporabe brez takšnega profiliranja. Ciljano oglaševanje bo prepovedano
za mladoletnike, uporaba občutljivih podatkov, kot so spolna usmerjenost, religija ali etnična
pripadnost, pa ne bo dovoljena. Zakon o digitalnih storitvah bo vseboval pravila, s katerimi se bo
zagotovilo, da so izdelki, prodani na spletu varni in upoštevajo najvišje standarde, določene v EU.
Nova pravila bodo pomagala zaščititi uporabnike pred škodljivo in nezakonito vsebino, pomembno se
bo izboljšala možnost odstranitve nezakonite vsebine, ter čim hitrejša odstranitev le te. Prav tako
zakon obravnava škodljivo ali neprimerno vsebino, ki ni nujno nezakonita, kot na primer politične ali
zdravstvene dezinformacije, ter uvedba boljših predpisov za zaščito svobode govora.
Zakon o digitalnih storitvah je začel veljati 16. novembra 2022 in bo neposredno uporaben v celotni
EU 17. februarja 2024. Zakon o digitalnih trgih je začel veljati 1. novembra 2022, njegova pravila pa so
se začela uporabljati 2. maja 2023.
Evropska komisija bo najkasneje do 6. septembra 2023 določila t.i. gatekeepreje, ki bodo nato imeli
največ šest mesecev časa, da izpolnijo nove obveznosti po Zakonu o digitalnih trgih, torej do marca
2024.
Avtor: JK Group law firm
Objavljeno: 24.5.2023
Oznake:
DSA,
DMA,
Digital Services Act,
Digital Markets Act,
Zakon o digitalnih storitvah,
Zakon o digitalnih trgih,
EU